В даний час проблема духовно-морального виховання дітей стала
надзвичайно АКТУАЛЬНОЮ, отже, обов'язок педагога долучати дитину до
краси, розвивати творчі здібності, збагачуючи її духовний світ.
Сьогодні ми повертаємося до вічних
істин, і завдяки сприйняття прекрасного в мистецтві, в навколишньому
світі, людина відкриває прекрасне в собі. Ось чому так важливо навчити
дитину не тільки бачити, але і сприймати духовні цінності.
Художньо-творча діяльність дошкільнят, і зокрема малювання, - вид діяльності, без якого неможливий повноцінний розвиток дитини.
Не
викликає сумніву, як велика духовна спадщина нашого народу - чудові
полотна художників, світлі лики ікон, геніальні твори
письменників і поетів, що оспівують красу і багатство рідної землі,
пам'ятники архітектури, християнські свята й
народні традиції. Тому залучення дошкільнят до витоків національної культури є
ефективним засобом формування патріотичних почуттів, позитивних
особистісних якостей, збагачення внутрішнього світу, розвитку творчого
мислення, уяви та здатності до самовираження і самореалізації.
Сучасні
підходи до освіти дітей дошкільного віку вимагають поєднання
традиційних методик навчання, виховання та розвитку у відповідності з
останніми тенденціями, напрямками в галузі педагогіки і соціальним
замовленням сучасного суспільства.
Важливо вибрати по даній темі оптимальну форму побудови роботи, яка
могла б забезпечити результативність, головна мета якої духовно-моральне
виховання дошкільнят.
Самореалізація дітей в художньо-творчої
діяльності із застосуванням інноваційних технологій нерозривно пов'язана
з збагаченням духовного досвіду дитини, розвитком його особистих
якостей.
Слід зазначити, що в процесі художньо-творчої діяльності дошкільника деякі теми сприймаються дітьми поверхнево і недостатньо
захоплюють їх емоційно-особистісну тему. В результаті діти не мають
можливості проявити самостійність, фантазію, не мають права вибору, тому
демонструють нам однакові, позбавлені будь-якої індивідуальності
роботи. Аналіз дитячих робіт за традиційною методикою по зображувальній
діяльності змушує глибоко замислитися над тим, чи сприяє вона
розвитку художньої творчості дошкільника і здатності їх до
самореалізації. Спираючись на психолого-педагогічні принципи, варто спробувати
вибудувати систему роботи з дітьми із художньо-творчої діяльності. При
цьому акцент зробити на використанні нетрадиційних способів малювання.
Вибір цей невипадковий. Назва говорить сама за себе: тут присутній
елемент незвичайності, що дозволяє дитині відійти від умовних рамок,
обмежень і тим самим викликає у нього інтерес, що зачіпає
емоційно-особисті переживання.
У роботі з дошкільнятами
можна використати такі нетрадиційні техніки малювання: граттаж, монотипія,
кляксография, друкування, пальчикова живопис, малювання гелевими
фарбами, восковою крейдою вітражними фарбами, клеєм ПВА з використанням
природного декоративного матеріалу та ін.
Виходячи з того, що
важливою умовою художньо-творчої діяльності в реалізації задумів дитини є
його емоційна і технічна підготовленість, слід особливу увагу приділити створенню умов для самостійної діяльності
дітей, надавши їм якомога більше різноманітного матеріалу. Збагатити
зміст куточка творчості можна дидактичними іграми: «Які жанри
в мистецтві ти знаєш», «Одягни ляльку в національний костюм», «Фоторобот
(Який настрій?)», «Домалюй риси обличчя», алгоритмами: «Пейзаж»,
«Декоративний розпис», «Малюємо аквареллю».
Однак перш ніж дитина
приступить до зображення будь-якого об'єкта або явища, висловлюючи своє
особисте ставлення до нього, дошкільник має уявити конкретний
образ.
Тому прогулянки і спільну діяльність з дітьми варто виділити в
окремий напрямок у своїй роботі, визначивши їх як попередню форму
роботи. При цьому важливо поставити дитини в активну позицію, що
будить у ній дослідницьке ставлення до навколишнього.
Крім того, доцільно доцільно використовувати такі форми попередньої роботи, як розглядання
репродукцій картин і бесіди за картинами, використання літературних і
музичних творів, які сприяють створенню образу у свідомості дітей. Навесні ми щорічно відзначаємо День матері. В ході попередньої
роботи доречно розглянути з дошкільниками репродукції картин із зображенням
жінки, головне призначення якої - материнство; також доцільним буде заучування віршів про маму, прислів'їв, приказок, читання казок
народів світу, оповідань, що дозволить дошкільнятам найбільш яскраво уявити
образ матері.
Така попередня робота дасть можливість перейти до знайомства з поширеним
біблійним іконописним сюжетом «Мати і дитя». Дитина, яка сама ще
практично не відокремилася від матері, легко впізнає цей сюжет у
будь-якому іконографічному варіанті.
Зазначимо, що більшість дітей ростуть в будинках, де
немає ікон. Тим не менше, знайомство дошкільників з
мистецтвом ікони просто необхідно, адже ікона говорить не тільки про
бачений світ, але і про те, що всередині нас, пов'язуючи наше минуле і
сьогодення.
Знайомлячи дітей з іконою, розповідайте їм про свята: Різдво, Хрещення, Великдень, про традиції їх проведення. Знайомте дітей з обрядовими піснями, іграми, одягом. Свій
емоційний відгук діти передадуть у своїх малюнках.
На
наступному етапі роботи з дітьми над даною темою познайомте дітей з
творчістю українських поетів. Найближчою для дошкільнят є творчість Лесі Українки та Т.Шевченка. Діти переймаються поетичністю віршованих рядків, у
яких виражена безмежна любов до землі, до жінки, до природи.
Наступним
етапом в духовно-моральному вихованні дошкільнят у художньо-творчої
діяльності, являється колективна творчість. Попередня робота наступна:
знайомство з поетичним образом України (прослуховування музичних і
літературних творів), розмови про самобутність архітектури українських міст і сіл, про основні види народних промислів, про красу російської
природи.
Духовно-моральне
виховання і навчання дітей художньо-творчої діяльності неможливо без
встановлення тісного зв'язку з сім'єю. Тому підготуйте наступні
консультації для батьків: «Виховуємо культурою і красою», «Ікона і
дитячий малюнок», «Як організувати домашні заняття з малювання». Організуйте
представлені виставки: «Чарівна Різдвяна ніч», «Я люблю своє місто»,
«Улюбленій матусі».
Заняття, консультації, виставки, анкетування викликають жвавий інтерес у батьків. Вони більше цікавляться результатами творчості своїх дітей, історичним минулим своєї сім'ї, історією рідного міста.
Така робота, дозволить сформувати у дітей стійкий
інтерес до художньо-творчої діяльності. У своїх роботах діти успішно
застосовуватимуть технічні навички та засоби образотворчої діяльності.
Під час духовно-морального виховання дітей розвиваються і
удосконалюються їх патріотичні почуття, повага до старших, до всіх
членів своєї родини, близьких, друзів, формується дбайливе ставлення до
навколишнього світу.
Робота з батьками, як напрямок діяльності, дає позитивний результат. Результати анкетування, проведені
консультації, спільні заняття дадуть педагогу можливість дізнатися сімейні
цінності і пріоритети. Це дозволяє сподіватися на подальше успішне
співробітництво з сім'ями дошкільнят.
Тема духовно-морального виховання дошкільнят засобами
художньо-творчої діяльності продовжує залишатися актуальною і дає широкі
можливості для розвитку і вдосконалення форм роботи з дітьми
в даному напрямку.