Ранкова гімнастика для дошкільників
Ранкова гімнастика використовується для налаштовування організму дитини на робочий стан. Удома вона зазвичай повинна проводитися щоденно, у тому числі у вихідні та святкові дні за такою схемою: нетривала ходьба у бадьорому темпі або нетривалий біг у повільному темпі, потім — загальнорозвивальні вправи (зі старшими дітьми бажано з предметами), на завершення — біг у середньому або повільному темпі, який змінюється ходьбою з вправами на поновлення дихання.
Комплекс ранкової гімнастики містить від 4-5 вправ у молодших дітей до 6-8 — у старших дошкільників, кількість повторень кожної вправи теж поступово збільшується з 4-6 до 8-10 повторень. Тривалість ранкової гімнастики складає до 10 хвилин.
Вимоги до відбору вправ для ранкової гімнастики:
вправи повинні бути простими й доступними для дітей, відповідати особливостям їхнього віку і не вимагати великих витрат енергії;
вправи мають бути різноманітними за видами рухів й охоплювати різні великі групи м'язів;
бажано більше впроваджувати імітаційні вправи та вправи з предметами.
Для проведення ранкової гімнастики велике значення має створення відповідних умов: у теплу пору року її найкраще проводити на майданчику, захищеному від вітру, восени або взимку — у чистому, світлому, добре провітреному приміщенні.
Головна вимога до одягу дітей — він не повинен заважати рухам і спричинювати перегрівання або переохолодження організму.
Украй важливо привчати дітей до правильного дихання під час виконаний фізичних вправ: вони повинні дихати глибоко, без значних затримок, носом; вдих супроводжує рухи, що розширюють грудну клітку і випрямляють тулуб, видих — рухи, які звужують грудну клітку.
Рухи стають більш досконалими, якщо вони виконуються під музичний супровід. Музика впливає на емоції дітей, створює у них певний настрій, сприятливо діє на виразність дитячих рухів, які можуть бути чіткими, енергійними, легкими, плавними або спокійними. Музика може зумовлювати велику амплітуду рухів або, навпаки, викликати їх стриманість у виконанні. Таке розмаїття у виконанні рухів сприяє тому, що діти починають рухатися більш координовано, невимушено, ритмічно.
Обов'язковою умовою при цьому слід вважати виконання ранкової гімнастики дітьми разом із батьками. Дорослий демонструє вправу без пояснення 1—2 рази, потім — з уповільненням окремих частин вправи й відповідним поясненням. При цьому важливо позначати словами напрямок руху окремими частинами тіла. Сполучення рухів і слів робить виразнішими й усвідомленішими просторові уявлення дітей. Дошкільнята можуть правильно виконувати лише основні елементи вправи, тому їх потрібно пояснювати. Необхідно перевіряти в дітей точність вихідного положення, нагадувати, що вправу треба починати й закінчувати одночасно. Вправа може супроводжуватися короткими командами-вказівками.
Як уже зазначалося вище, більшість вправ потребує дихання носом. Під час видиху в деяких вправах діти можуть проговорювати разом з дорослими короткоскладові слова. Це допомагає усвідомленому оволодінню рухом. Після закінчення ранкової гімнастики слід дати стислу позитивну оцінку, яка допомагає закріпити вимоги до техніки виконання вправи й створити позитивні емоції. Загальнорозвивальні вправи можуть виконуватись із використанням предметів та без них, на лаві й біля стінки, з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи) і в різних шикуваннях.
Виконання загальнорозвивальних вправ із предметами викликає у дітей інтерес до занять, значною мірою впливає на засвоєння рухів, розвиток сенсорики, рухових здібностей. Усі вправи з предметами потребують роботи пальців рук. Це активізує діяльність аналізаторних систем, впливає на розвиток мовлення, на інтелектуальний розвиток у цілому. Активні дії з предметами під час виконання вправ сприяють пізнанню кольору, ваги, форми, якості матеріалів тощо.
Під час укладання комплексів ранкової гімнастики вправи доцільно розташовувати таким чином:
1) спеціальні дихальні вправи;
2) вправи для рук і плечового поясу;
3) повороти тулуба, нахили в сторони і вперед;
4) вправи для ніг із вихідного положення стоячи;
5) вправи для ніг і черевного преса із вихідного положення лежачи на спині або сидячи;
6) вправи для тулуба із вихідного положення лежачи на животі.