Вівторок
19.03.2024
10:40
Ви увійшли як Гість
Група "Гости"

 

Головна Реєстрація Вхід
Виховання духовності і моральності у дошкільному віці »
Меню сайту

Форма входу

Наші новини
[01.11.2017]
Увага! (0)
[30.10.2017]
Звернення до батьків! (0)
[27.10.2017]
Фінансовий звіт про використання коштів (0)
[29.09.2017]
З Днем працівників освіти! (0)
[20.09.2017]
Засідання міського методичного об'єднання вихователів старших груп (0)

Новини педпреси


Пошук

До уваги батьків




Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




Дитинство - це початковий період формування особистості. В цей період відбувається стрімкий фізичний і психічний розвиток дитини – формування якостей, які творять з неї людину, закладаються основи характеру людини, її ставлення до навколишнього світу, до людей, до самого себе, засвоюються моральні норми поведінки.

Дитинство – це період народження і становлення особистості з фундаментом для розвитку її духовних, етичних, моральних і релігійних цінностей. Це період пізнання Людини та соціуму, відкриття дитиною Бога, царини Життя на планеті Земля в усьому його розмаїтті, з усіма його позитивними і негативними проявами. Саме в цей період закладаються основи формування духовності, почуттів, сприйняття світу та світовідношення, любов до всього живого. Це перші кроки навчання, це жадоба знань, це перші радощі, перші розчарування і перші сльози… Це, нарешті, підґрунтя становлення громадянина і патріота своєї країни. Це період життя людини, в якому закладаються основи особистісної активності та особистісні властивості, цінності, що визначають якості майбутнього життя; це такий життєвий досвід, коли особа, і як людина, і як особистість, найменше захищена від соціального, психологічного і фізичного насильства; це період оволодіння морально-етичними нормами подальшого життя, життя в дорослому віці.

У період раннього і дошкільного дитинства дитяча душа надзвичайно ніжна, чутлива, тендітна, слабка. Іноді незначні, на перший погляд, події залишають у ній глибокий слід на все життя. І тільки через великий проміжок часу, коли зерна, що потрапили в душу малюка в ранньому дитинстві, дають плоди, ми дорослі, починаємо пригадувати, де корені того негативу, який спостерігаємо в поведінці підлітка, юнака чи навіть дорослої людини.

Періодом становлення особистості є дошкільне дитинство, саме тоді формуються основи характеру, ставлення до оточуючого світу, людей. Моральне виховання дитини спрямовується на формування моральної позиції, інтересів, потреб. В дитинстві розвиваються такі внутрішні моральні якості як почуття власної гідності, почуття сорому, почуття обов'язку.

Основи моральної спрямованості сформовані в дошкільному віці визначають подальше життя дитини. Виправити помилки, які допустили батьки і педагоги у духовно-моральному вихованні дитини в дошкільному віці важко.

Деякі сучасні батьки з найкращих, як їм здається, намірів не обмежують потреб дитини ні в чому, і дозволяють їй абсолютно все, і купують дорогі іграшки, влаштовують своїх дітей у престижні гуртки та спортивні секції тощо. І при всьому цьому виникає запитання: "Чому в благополучних сім’ях виростають погано виховані діти?”. Відповідь очевидна – їх не виховували, а лише задовольняли їхні запити, домінантою в яких виступали саме матеріальні потреби.

Натомість в інших сім’ях начебто постійно приділяють дітям увагу й роблять усе, щоб захистити їх від негативних впливів довкілля, за будь-яку ціну ізолювати від соціуму. Результати такого виховання теж не тішать - дитина виростає соціально безпорадною. Діставши, здавалося б добре виховання, вона не готова до самостійного розв’язання життєвих проблем, за звичай конфліктує з довкіллям, що подекуди призводить до девіантної поведінки, а то і до важких правопорушень.

Виховання дітей повинно сьогодні спиратися на певну систему орієнтирів, духовних цінностей, до яких входять моральні, громадянські, світоглядні, екологічні, естетичні, інтелектуальні та валеологічні цінності. Дошкільна освіта як перша сходинка в цілісній системі освіти виступає основою цілеспрямованого і всебічного розвитку особистості. Саме тому одним із провідних її завдань є збагачення культурно-освітнього потенціалу народу, починаючи з дошкільного дитинства, формування духовної культури дитини, досягаючи тим самим якісно нового розвитку суспільства в цілому.

Духовне життя – та частина життєдіяльності людини, яка пов’язана з її свідомістю, мисленням і спрямована на вивчення свого "Я”. По суті духовність є роботою розуму та волі з власного самовдосконалення. В дошкільному віці її передумови лише закладаються, готується підґрунтя для подальшого духовного розвитку особистості.

Поняття "душевний” концентрує увагу на внутрішньому світі особистості – її думках переживаннях, мріях, намірах, цілях, планах, прагненнях.. "Про що ти думаєш?”, "Чим засмучений?”, "Про що мрієш?” – незвичні, проте важливі для особистісного зростання запитання, до яких украй рідко вдаються дорослі, спілкуючись із дошкільнятами. Культивуючи у дитини душевність як важливу якість особистості, важливо виховувати інтерес до себе, "внутрішній погляд”, "внутрішнього контролера”, вміння спостерігати за власними вчинками, діями, контролювати і оцінювати їх, свідомо приймати рішення, робити вибір. Розвинений внутрішній світ, здатність диференціювати поняття "всередині мене” і "поза мною”, вміння усвідомлювати свої переживання, радіти, дивуватися їм, сердитися на них є підґрунтям для становлення самосвідомості, розвитку вміння регулювати власну поведінку, поважати й цінувати інших так само, як самого себе.

З поняттям духовний і душевний пов’язане й поняття моралі.

Морально вихована дитина діє не лише з користю для себе, а й для партнера, вміє віддавати, а не лише брати краще собі. Лише морально розвинена дитина діє за законами добра з власної ініціативи, а не під тиском спонукань зовні, приймає безкорисливі рішення, здатна не розраховувати на схвалення чи винагороду за кожний свій вчинок. Це зовсім не просто – виявити безкорисливу моральність з власної ініціативи особливо з огляду на те, що в сім’ї та дитсадку добрі вчинки малюків здебільшого заохочуються, регламентуються і винагороджуються, привчаючи дитину чекати від дорослих дозволу і вказівок. А це гальмує становлення ініціативної й безкорисливої моральності, формує залежність моральної поведінки від розпоряджень дорослих.

Моральні якості важливі для формування простору зовнішнього життя дошкільняти, для повноцінної реалізації себе як індивідуальності та соціальної істоти. Це самостійність, працелюбність, відповідальність, чесність, правдивість, щирість, чуйність, товариськість, самовладання, сміливість, справедливість, толерантність, громадянськість, патріотизм....

В умовах сьогодення одним із провідних завдань дошкільної ланки освіти є – формування основ духовної і моральної культури особистості дошкільника. Це визначається положеннями Закону України про освіту: "виховання в майбутніх громадян високих моральних якостей", а також Закону України про дошкільну освіту, де визначено, що "дошкільна освіта – цілісний процес, спрямований на формування в дитини дошкільного віку духовності і моральних норм".

У дошкільні роки під керівництвом дорослих малюк набуває елементарного досвіду поведінки, виробляє ставлення до близьких людей, ровесників, речей, природи, засвоює моральні норми суспільства. Керуючи діяльністю дітей, дорослий формує в них такі важливі якості: любов до Батьківщини, доброзичливість і повага до навколишніх, дбайливе ставлення до наслідків праці людей, бажання допомагати їм, активність та ініціативу в самостійній діяльності тощо.

Сформовані моральні уявлення стають основою для розвитку мотивів поведінки, що спонукають дітей до тих чи інших вчинків. Тому важливо формувати такі мотиви поведінки, які б спонукали їх до вчинків, що відображають суспільну спрямованість особистості (потурбуватися, поступитися власним бажанням, зробити подарунок своїми руками для близької людини). Виховання моральних почуттів, формування моральних уявлень, звичок і мотивів поведінки здійснюється в єдності, що і забезпечує моральне виховання дітей дошкільного віку.

Провідні якості моральності формуються в ранньому дитячому віці на основі так званого "соціального успадкування". Вирішальну роль у цьому процесі відіграють батьки: їх власна поведінка на засадах високої моральності, цілеспрямований вплив на особистість дитини закладають основи моральних чеснот особистості. Можна визначити своєрідний кодекс моральних доброчинностей дитини дошкільного віку, які є аксіоматичними засадами цивілізації:

1. Люби і шануй батьків своїх.

2. Бережливо стався до навколишнього природного світу.

3. Не вбивай нічого живого.

4. Будь милосердним, з повагою стався до інших, намагайся допомагати їм.

5. Стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе.

6. Прагни сумлінно працювати.

7. Не кради.

8. Не зраджуй: ти завжди відповідальний за тих, кого наблизив до себе.

9. Уникай неправди, не свідчи на когось брехливо.

10. Остерігайся шкідливих звичок.

Прийняття дітьми дошкільного віку етичних норм – важлива ланка духовності, важливий фактор і умова розвитку основ духовності і душевності в дошкільному віці. Це пояснюється кількома причинами:

- по-перше, на етапі дошкільного дитинства маля відкриває для себе існування норм і правил поведінки, починає усвідомлювати їхню роль у житті людини, наполегливо домагається від інших їхнього дотримання;

- по-друге, лише через відкриття особливостей інших людей (якостей, поведінки, вчинків, результатів діяльності) дошкільник поступово відкриває себе самого – реального і бажаного;

- по-третє, моральні якості є об'єднавчим елементом для інтеграції й диференціації дитиною "зовнішнього” і "внутрішнього” життя;

- по-четверте, моральний контекст – основний простір життя дошкільника, оскільки його головна увага зосереджена на встановленні взаємин з людьми – різними за віком, ступенем спорідненості, статевою приналежністю, симпатіями тощо.

Таким чином, саме моральна вихованість дошкільника є підвалиною його духовно-душевного розвитку.

Але поряд з цим варто визнати, що саме духовно-душевний розвиток дитини, порівняно з моральним вихованням, залишається й понині однією з найменш освоєних сфер педагогічної роботи. Тобто, важливо навчати маля аналізувати свої думки, почуття, вчинки і прагнути до вищого, чистішого, доброго. Форми і методи цієї роботи можуть бути різними. Головне, щоб вони формували в дитини альтруїстичну позицію, доброту, готовність завжди прийти на допомогу, здатність до жертовності, бажання більше віддавати, ніж брати, уміння розуміти почуття інших людей і визнавати за ними право на власну індивідуальність. Саме ці риси поєднують високодуховних людей.

В.О. Сухомлинський, розвиваючи ідеї загальнолюдських моральних цінностей як основи формування духовності людини, визначив своєрідну програму морального виховання школярів, які можуть бути в пригоді й для старших дошкільнят:

1. Ти живеш серед людей, не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки, запитуючи сам себе: чи не робиш ти зла, незручності людям? Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре.

2. Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром.

3. Усі блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити. Народ вчить: хто не працює, той не їсть. Назавжди запам'ятай цю заповідь. Нероба, дармоїд — це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання — твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу.

4. Будь добрим і чуйним до людей. Допомагай слабким і беззахисним. Допомагай товаришу в біді. Не завдавай людям прикрості. Поважай і шануй матір і батька — вони дали тобі життя, вони виховують тебе, вони хочуть, щоб ти став чесним громадянином, людиною з добрим серцем і чистою душею.

5. Не будь байдужим до зла. Борись проти зла, обману, несправедливості. Будь непримиренним до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, завдає лиха іншим людям, обкрадає суспільство.


Формування морального і духовного світу особистості — це велике і складне питання, що потребує комплексного і багаторівневого розв'язання.

Корисні посилання












Національна гаряча лінія

Змінився номер Національної «гарячої» лінії із попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації з 386 на 116123 !


Поділитися


Хмаринка тегів


Наші контакти
Наша адреса:
17500 м.Прилуки, вул.Фабрична, 140
Тел. (04637) 7-46-02
e-mail:dnz19@uopmr.gov.ua




Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 1068


Міні-чат


Архів записів


Статистика